Kunsti mõjutas uskumus, et pärast surma elab inimese hing edasi ja mõne aja pärast pöördub kehasse tagasi.
Et hing saaks kehasse tagasi tulla, tuli see võimalikult hästi säilitada. Selleks palsameeriti surnuid- nendest tehti muumiad ja asetati selleks ehitatud haudehitistesse. Hauda pandi kaasa luksusesemeid ja teenrite kujukesi. Juhuks kui keha ei peaks säilima, tehti ka surnust kujukesi kuhu hing saaks tagasitulles asuda.
Vaaraode igavese elu kinnitamiseks ehitati esialgu kiviplaatidest moodustatud mastabad, hiljem rajati astmetena ülespoole tõusvaid astmikpüramiide.


Dzoseri astmikpüramiid
Kõige muljetavaldamateks ehitisteks olid püramiidid. Nende kivimasside kõik neli külge olid väljastpoolt kaetud ühtlaste lihvitud kiviplaatidega. Püramiidi sisemuses asus vaarao hauakamber kõige vajalikuga. Kui püramiidi ehitati jäeti selle sisse kanalid, mis viisid hauakambrisse. Pärast matuseid nende avad suleti ja maskeeriti hoolikalt. Püramiidi sisemusse viisid ka õhukanalid, mis pidid vajaliku ventilatsiooni tagama.
Giza püramiidid
Püramiidid ja mastaabid koos moodustasid terveid surnute linnu, neid valvasid inimese pea ja lõvi kehaga sfinksid. Haudade juures asusid templid, nelinurkse põhiplaaniga, väljast müüriga varjatud sammasehitised. Templisse pääses läbi värava- pülooni.


Luxsori tempel
Horuse tempel
Kuna püramiidide ehitus nõudis suure rahvahulga aastate pikkust tööd ja kurnas riigi majandust loobuti nende ehitamisest ja vaaraosid hakati matma haudadesse või kaljukoobastesse.
Tähtsaks kunstiliigiks oli skulptuur. Vaaraosid kujutati tardunud poosides, vasak jalg teisest eespool, käed külgede peal rusikas. Nende nägudel on kerge naeratus ja pilk suunatud kaugusesse. Vaaraosid kujutati alati samasuguses poosis, sama soengu ja näoilmega. Lihtrahva ja loomade skulptuurid on aga hoopis elavamad kuigi teostatud samuti üldistatuna, stiliseerituna.

Vaarao oma naisega

Nofretete

Skulptuur tavakodanikust
Hoonete seinu ja obeliske kaeti reljeefidega. Inimesi kujutati sama moodi nagu skulptuuriski- egiptuse poosis (jalad, pea ja käed on kujutatud külgvaates, ülakeha ja silm otsevaates). Orje kujutati väiksemana kui ülikuid. Kaugemal asetsevad inimesed paigutati reljeefil ülespoole. Loomad, kalad ja taimed paistavad loomutruumad, samas asetsevad kõik kujutatavad eraldi- ruumi nende ümber pole vajalikuks peetud kujutada. Reljeefid olid sageli värvilised. Samasugused reeglid kehtisid ka seinamaalis.


Figuuride vahele paigutati hieroglüüfid- Egiptuse piltkiri.

Echnatoni valitsemis ajal hakati nimesi kujutati vabamalt, loomulikumalt. Vaaraodele lisati inimlikku maist ilu.
EGIPTUS:
4000-332 e.Kr. Egiptus asus kõrbealal kus põllumajandus oli võimalik ainult tänu kunstlikule niisutusele.
Oma asendi tõttu oli Egiptus kaitstud rändrahvaste rünnakute vastu ja seepärast olid sealsed traditsioonid väga tugevad ja püsisid kaua. Riiki valitses vaarao- maapealne jumal.
Kasutatud materjalid ja huvitavad lingid:
http://kunstiabi.weebly.com/egiptuse-kunst.html
http://www.slideshare.net/Kunstiajalugu/3egiptuse-kunst
http://et.wikipedia.org/wiki/Kunstiajalugu
http://www.youtube.com/watch?v=rOUjDIX37o4
http://www.youtube.com/watch?v=h1s0BI-H5h0
http://en.wikipedia.org/wiki/Art_of_ancient_Egypt
No comments:
Post a Comment